The CRUHUB Podcast #1: Joan Gonzàlez, director of DocsBarcelona

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Encuentra este episodio de nuestro podcast aquí (en castellano):

CRUHUB: Hoy estamos con Joan Gonzàlez, el director de DocsBarcelona. Muchas gracias por estar con nosotros.

Joan Gonzàlez: ¡Gracias a vosotros!

CRUHUB: ¿Cómo y con qué necesidad nació DocsBarcelona? ¿Cuándo piensas 21 años atrás, qué visión teníais?

Joan Gonzàlez: Llevaba 20 años en televisión y decidí dejarla para dedicarme al mundo de la realidad. En ese momento, en el 1991, en Barcelona no había prácticamente nada porque todo se hacía dentro de las cadenas de la televisión. Estuve trabajando como realizador freelance y cuando se acabó el permiso para regresar a la televisión tenía dos opciones: volver o crear una empresa.

Creé una empresa y mis amigos de la televisión me decían: “Joan, éstas loco. ¿Cómo se te ocurre montar una empresa de documentales y reportajes si no hay industria, no hay mercado?” Y yo les decía: “Bueno, dejadme probar. Sé que tengo un 80% de posibilidades de sobrevivir, pero lo quiero probar.” Creamos una empresa llamada Parallel40, y al cabo de dos años junto con la gente de EDN, European Documentary Network, creamos el DocsBarcelona. Primero una edición en Granada realizada por ellos, nos conocimos y la siguiente fue en Barcelona.

¿Cuál era el objetivo de crear DocsBarcelona? Hacer posible la creación de una industria. Mis amigos del 30 Minuts me decían: “Joan, estás doblemente loco. Primero quieres crear una empresa cuando no hay mercado y segundo quieres alimentar a tu competencia.” Y mi reflexión era la contraria: vamos a crear una masa crítica de empresas y así podemos mover la rueda. El inicio fue la creación de industria a partir de los productores. Hoy la situación ha cambiado.

CRUHUB: ¿Y por qué decidiste a colaborar con European Documentary Network?

Joan Gonzàlez: Hay amores a primera vista, y la primera vez que conocí a Tue Steen Müller en Granada hubo una conexión. Él respondía a una reflexión. Estaba en Copenhague y se preguntaba: “¿Por qué en unos países en el sur de Europa que ya desde hace 20 años hay democracia, el documental no se ha desarrollado?” Y yo estaba muy en la línea de hacer reportajes y documentales para retratar la realidad. Le propuse: “Creo que Granada no es el lugar adecuado.” Lo hicimos conjuntamente con la responsable del programa MEDIA en Barcelona, y le aconsejamos que fuéramos a Barcelona. Y ahí fue como se produjo la unión con EDN.

CRUHUB: ¿Cómo se ha desarrollado el festival en estos últimos años, con una audiencia tan grande y con cientos de acreditados de diferentes países del mundo? ¿Supongo que empezasteis mucho más pequeño, no?

Joan Gonzàlez: La primera edición que organizamos del DocsBarcelona había 12 proyectos y un panel de televisiones internacionales. De los 12 proyectos 11 venían de Barcelona y uno de Italia. Y cuando acabó, los productores catalanes nos dijeron: “Ha sido muy duro. Los commissioning editors han sido muy exigentes.” Y yo les decía: “Yo no me hubiera atrevido a salir con lo que tu has salido porque no era un proyecto, era una idea.” El año siguiente el nivel subió.

Nosotros como DocsBarcelona o como la empresa Parallel40 siempre hemos procurado ser muy ambiciosos. Y en todo caso que la realidad nos diga “no lo hacéis bien”. Hemos querido que el DocsBarcelona fuera un referente internacional y siempre hemos trabajado con esa intención. Estábamos en Barcelona pero podríamos estar en Nueva York o en Tokyo, donde también está el Parallel40, que es el nombre de la empresa. La ambición ha sido de calidad absoluta.

Durante los primeros 10 años, el DocsBarcelona fue una herramienta para crear una industria aquí. Lo que hicimos fue hacer discriminación positiva para proyectos catalanes y españoles que se presentaban delante de un panel internacional para tener financiación. Primero fue un 33%, después fue el 25% y después fue el 0%. Más tarde, los proyectos de aquí tenían que competir en igualdad de oportunidades. La sorpresa ha sido que nunca, cuando dejó de haber discriminación positiva, se ha bajado del 20%. Esto indica que la gente de aquí rápidamente cogió el know how internacional y se ha puesto al nivel.

En Barcelona existía un festival y por eso nosotros no íbamos a hacerlo. Ese festival nos dijo: “¿Queréis llevarlo vosotros?” Entonces fue cuando tomé la decisión. El DocsBarcelona fue la parte de industria y la parte festival. Cuando éramos industria, nos planteamos que los documentales empezaban a existir pero en los centros de las grandes ciudades para los espectadores. Entonces decidimos crear conjuntamente con una red europea el “Documental del mes”. Es decir, llevar los documentales donde está la gente, en el centro de una gran ciudad o en un pueblo de 3000 habitantes. Y ahí nació la red del “Documental del mes”.

Pasamos de trabajar con la industria, a buscar espectadores con el “Documental del mes” y después creamos el festival. Ha sido el orden lógico. Lo que el primer año fue 11 o 12 proyectos y unos 11 o 12 commissioning editors, ahora nos llegan más de 100 proyectos, más de 30 financiadores, generamos más de 500 reuniones para encontrar financiación. Lo que el primer año fue 3.000 espectadores con el “Documental del mes” este último año hemos tenido 116.000 espectadores. Lo que antes era un único festival en Barcelona ahora es un festival en Barcelona, en Medellín y en Valparaíso.

Nosotros trabajamos en el campo documental con varios parámetros. Una obra audiovisual con contenido que tiene que ver con la realidad y como herramienta de cambio, con las dos patas al mismo tiempo. Historias que sean interesantes que no tengan una fuerte dramaturgia cinematográfica no entran.

Ayudamos a proyectos que vemos fuertes a que se conviertan en películas. Queremos que lleguen al mayor número de espectadores y que los documentales sean también motor de cambio de la sociedad. Por tanto, ese equilibrio entre obra de arte, motor de cambio, proyecto loco y con sostenibilidad económica, son parámetros que hacen que llevemos 21 años y que el proyecto cada año vaya creciendo.

CRUHUB: ¿Y el crecimiento de audiencia de DocsBarcelona – tú dirías que es también un reflejo del crecimiento de audiencia en general en los documentales? ¿Y, si es así, porqué hay más interés, porqué la gente los ve más? Además ir al cine y pagar por ello. ¿No? Que antes era mucho menos el caso.

Joan Gonzàlez: Si. Ya hace años – para mi entre 10 y 15 – que el documental está viviendo en una edad de oro. Creo que hay varios elementos para entender esto. Por un lado, la tecnología. Sería imposible para nosotros hacer lo que hacemos con el “Documental del mes” con copias 35mm como eran antes las películas, imposible. La tecnología ha facilitado la distribución y la producción. Pero esto no en un territorio en concreto sino internacionalmente. Puede ser también que haya un cansancio de la ficción. Puede ser que antes al no haber oferta la gente no iba tanto al cine a ver documentales.

Es decir, yo creo que son diferentes elementos donde la tecnología, las televisiones públicas, las salas cinematográficas y los festivales han jugado un papel. De cara a que cada vez haya más espectadores que se acercan al documental. Los que hacemos documentales estamos apasionados por nuestro trabajo. Pero la mayoría de gente cree que un documental no es para él o para ella. Cree que es para intelectuales, que es algo difícil. Sin embargo, cuando haces posible que la gente tenga una experiencia de ver películas documentales se da cuenta que no: hay documentales obviamente muy exigentes y hay documentales muy populares. Pues ahí está un poco el trabajo editorial para decir: ¿Para qué tipo de gente busco que tipo de documentales?

Pero yo creo que esto está creciendo. De hecho, creo que el año pasado hubo 40 millones de espectadores de documentales en Netflix. Hay canales de televisión específicos de documentales. El género va creciendo, y yo creo que todavía le queda mucho recorrido. Para mi, la asignatura que hay que trabajar más es la sala cinematográfica. Cuando ves los resultados de espectadores en sala cinematográfica, ves que en los festivales hay más gente viendo esa película que esa película puesta en salas cinematográficas. Esto es extraño. Hay que trabajar ese universo de la sala comercial y el documental.

El otro elemento es la prescripción. Si antes había pocos documentales y pocas personas, ahora hay mucha gente y muchísimos documentales. ¿Cómo haces que haya público? Hay prescriptores como festivales, que son voces reconocidas, que recomiendan un documental. Si esto no se hiciera, el gran trabajo se hace en la producción y después a la gente le cuesta tomar decisiones sobre qué ver. Hay mucha producción.

CRUHUB: Vamos al DocsBarcelona de 2018. ¿Qué nos espera este año en el DocsBarcelona? Preguntaría también, ¿cuáles son los highlights?, pero como director no sé si nos los dirías o no…

Joan Gonzàlez: Yo creo que como todos los años hemos procurado que haya variedad. Películas para el gran público, películas para la gente que tiene mirada inquieta, variedad de temáticas, de estilos… Los programadores trabajamos en esta dirección. Pero siempre suceden cosas que no están predeterminadas. En este año hay diversas obras de comedia. La comedia y el documental parece que no son géneros que van muy bien de la mano. Sin embargo, en este año ha sucedido. Lo cual también, para el momento histórico-político que estamos viviendo aquí va a ser muy interesante.

Hay una sorpresa: por vez primera vamos a tener apertura y cierre de producción catalana. Esto nunca había sucedido. No es una voluntad a priori, siempre es porque las películas determinan qué papel juegan y los programadores también. Existen películas basadas en personajes, en seres únicos. Hay una película alemana que me parece extraordinaria porque nos plantea un reto. Normalmente el documental capta la realidad. En el caso de “El Tribunal Congo”, construye una realidad para ser captada. En ella, el director crea un juicio sobre las masacres que se han provocado en el Congo cuando este juicio nunca ha tenido lugar allí. Me parece muy interesante. Creo que va a ser una película que va a generar mucho impacto.

Por otro lado siempre se debe ayudar a los directores y productores a generar nuevas películas con financiación. Además, pasamos de los 3,500 a 3,800 adolescentes que van a ver películas en las sección “Docs and Teens”. Lo que creo que hay que hacer es ir clickando los teasers y los trailers para ir viendo qué película va más en sintonía con lo que más apetece, pero siempre procurando que sean películas para gente con curiosidad. Esa es la propuesta.

En resumen, lo que me gustaría es que la gente nos diera la confianza, incluso fuera a ver una película sin saber qué van a ver. Estoy seguro que va a generar una experiencia enriquecedora y le va a gustar. Tendrá emociones como en cualquier experiencia cinematográfica.

CRUHUB: ¿Cuál es vuestra visión para los próximos años de DocsBarcelona?

Joan Gonzàlez: Nosotros queremos que el DocsBarcelona sea un festival multitudinario. En los últimos dos años hemos pasado de 8,000 a 16,000 espectadores. La próxima etapa la sitúo en 50,000 para llegar a 100,000. Queremos que sea un evento multitudinario en la ciudad y que no sea un fin en sí mismo sino también una herramienta para hablar de los temas que se tratan en las películas. Por tanto quiero que se implique en la sociedad más allá de la experiencia cinematográfica.

Por otro lado querríamos hacer posible la mejora en las ayudas para financiar nuevas películas. Además de facilitar el puerto de entrada de las películas latinoamericanas en Europa y hacer que, al ver una película en DocsBarcelona, esté el director o la directora en la sala. Así se podría tener intercambio de opiniones con los espectadores. En este momento el 80% de las películas del festival tendrán al director o la directora. Me gustaría que fuera el 100% pero para eso falta más capacidad económica, trabajar más los apoyos en el sector privado y en el sector público. Al mismo tiempo hacer que Medellín y Valparaíso crezcan como festivales también.

CRUHUB: ¿Tenéis ideas para más sitios? Valparaíso hay, Medellín hay… ¿habrán más DocsBarcelonas?

Joan Gonzàlez: En este momento no lo tenemos previsto. Sin embargo sí que ha habido peticiones de gente en Brasil para trabajar con ellos e ir allí. No es posible porque no obedece a un plan estratégico. En Chile sí, ya que hace más de 20 años trabajamos allí y llegó un punto que queríamos hacer el festival, pero no encontrábamos los partners adecuados. Finalmente, los encontramos. En Colombia fue porque me invitaron a llevar el taller en Cartagena, en el festival. Me invitaron varios años y conocí la realidad colombiana. Pensé que podíamos sumar algo y empezamos a trabajar.

CRUHUB: Mi última pregunta es acerca de la participación de profesionales de aquí o cualquier persona que venga del extranjero también. Estoy hablando de directores, de cámaras, de productores que tal vez todavía no tengan tanta experiencia participando en festivales. Yo me acuerdo de mi primer festival hace 10 años como creative producer y, para ser sincera, no sabía lo que estaba haciendo: ¿Cómo se hace el networking? ¿A qué eventos hay que ir? Claramente, si sólo vas a ver documentales a los screenings es otra cosa que si vas también a los afterpitches, etc. ¿Qué recomendaciones tienes para promocionar su proyecto pero también para crear una red más grande, para hacerse conocidos y cómo conocer a gente?

Joan Gonzàlez: Creo que para los profesionales hay algunas cosas básicas, por ejemplo, acreditarse en las actividades de industria que es lo que te permite acceso al mundo de los profesionales. Lo segundo tiene dos derivadas. Una derivada es tener claro cuál es el objetivo. Si no sabes cual es el objetivo es muy fácil que no lo consigas. Si el objetivo es conocer gente, hay que intercambiar tarjetas; si el objetivo es financiar, hay que buscar co-productores. También sirve tomar una cerveza y conocer gente con la que no tienes ninguna expectativa pero siempre acabas teniendo encuentros interesantes. Hacer networking.

Yo trabajo en las dos líneas porque siempre suceden cosas positivas. La tecnología nos facilita estar en contacto con todo el mundo. Pero por internet no se coproduce. Tienes que ver si… hoy estoy aquí con él, mañana estaremos a 4,000 km. ¿Podré confiar en él, tendremos unas relaciones buenas? Por tanto hay que estar en el ámbito de industria. Hay que ser proactivo, moverse.

Hemos trabajado mucho con directores y productores. Me gustaría que trabajaremos con más directores, sonidistas, camarógrafos y montadores. Esta industria es como un iceberg donde arriba se ve al director, después al productor, después está el agua y al final están todos los otros profesionales. Queremos dar visibilidad a todos y tenemos algunas ideas para hacerlo posible.

CRUHUB: ¿Alguna cosa más que te gustaría añadir o decir en relación a lo que he preguntado?. Tal vez pensabas “Canan, ¿por qué no has preguntado esto?”…

Joan Gonzàlez: Pienso que el género documental es un género mayor y que necesita profesionales especializados en ese género. Y eso se adquiere o a través de la formación o a través del trabajo. Pero que no es para nada un subgénero y por tanto hace falta camarógrafos de documental, montadores de documental, técnicos de sonido que trabajen en directo. Y para mi son especialidades. Por tanto, cuando buscas profesionales en ese ámbito, miras tanto los años de experiencia como cuántos documentales han hecho.

CRUHUB: ¡Perfecto! Muchas gracias por recibirnos aquí en la oficina de Parallel40 y por la entrevista. Gracias a nuestros seguidores por escuchar este podcast. Y que nos sigan a las próximas y … ¡qué tengáis un muy buen festival!

Joan Gonzàlez: ¡Muchísimas gracias! Hemos trabajado, y todo el equipo trabajando para eso, ¡esperemos que sí!

Para más información sobre DocsBarcelona: http://www.docsbarcelona.com/es/

 

Entrevista y montaje del podcast: Canan Turan

Cámara: Markus Ruf

Montaje del teaser: Canan Turan & Anabel Rodríguez Venzalá

 

*** ENGLISH VERSION ***

Find this podcast episode here (in Spanish):

CRUHUB: Today we are with Joan Gonzàlez, the director of DocsBarcelona. Thank you very much for being with us today!

Joan Gonzàlez: Thank you!

CRUHUB: How and why was DocsBarcelona born? When you think 21 years back, what vision did you have?

Joan Gonzàlez: I had worked for television for 20 years and decided to leave it in order to dedicate myself to the world of reality. At that moment, in 1991, in Barcelona there was practically nothing because everything was done within the television networks. I was working as a freelance filmmaker and when my contract with the television ended, I had two options: Return or create a company.

I created a company and my friends from television told me: “Joan, you are crazy. How can you think of setting up a production company for documentaries and reports if there is no industry, if there is no market?” And I would say to them: “Well, let me try. I know I have an 80% chance of surviving, but I want to try it.” We created a company called Parallel40, and after two years together with the people of EDN, European Documentary Network, we created DocsBarcelona. After an edition in Granada made by them we met and the next edition took place in Barcelona.
What was the goal of creating DocsBarcelona? To make possible the creation of an industry. My friends from 30 Minuts said to me: “Joan, you’re doubly crazy. First you want to create a company when there is no market and then you want to support your competition.” My idea was quite the opposite: We are going to create a critical mass of companies so the whole thing can get started. So everything started with the creation of an industry for the production companies. Today the situation has changed.

CRUHUB: And why did you decide to collaborate with the European Documentary Network?

Joan Gonzàlez: There are loves at first sight, and the first time I met Tue Steen Müller in Granada there was a connection. He was having similar thoughts. He was in Copenhagen and asked himself: “Why is it that in some countries in Southern Europe that there has been democracy for 20 years now, but the documentary industry there still has not developed?” And I was very much dedicated to making documentaries and reports to portray reality. I proposed: “I think Granada is not the right place.” We did it together with the person in charge of the MEDIA program in Barcelona, ​​and we recommended that to take the festival to Barcelona. And that’s how the collaboration with EDN came about.

CRUHUB: How has the festival developed in recent years, gaining such a large audience and hundreds of accredited participants from different countries of the world? I guess you started much smaller, didn´t you?

Joan Gonzàlez: The first edition that we organized of DocsBarcelona had 12 projects and a panel of international televisions. Of the 12 projects, 11 came from Barcelona and one from Italy. Afterwards, the Catalan producers said to us: “It was very hard. The commissioning editors were very demanding.” And I told them: “I would not have dared to present what you presented because that was not a project, it was an idea.” The next year the level went up.
We as DocsBarcelona and as Parallel40 have always tried to be very ambitious. Even if reality seemed to tell us “you are not doing it right”. We wanted DocsBarcelona to be an international benchmark event and we have always worked with that intention. We are in Barcelona but we could be in New York or Tokyo, where there is also Parallel40, our production company. Our ambition has been to deliver maximum quality.

For the first 10 years, DocsBarcelona was a tool to create an industry here. What we did was to apply positive discrimination for Catalan and Spanish projects that were presented in front of an international panel to get financing. First the quote was 33%, then it was 25% and then it was 0%. Later, the projects had to compete on equal opportunities. Surprisingly never, after we quit the positive discrimination, the participation of Catalan and Spanish project has been below 20%. This indicates that the people here quickly picked up the international know-how and got on the same level.

In Barcelona there was a festival at that time and that’s why we were not going to do it. That festival told us: “Do you want to take over?” That’s when I made the decision. DocsBarcelona would have an industry part and a festival part. When we were only organizing the industry event, we considered that documentaries had started to be made, but they were only seen in the centers of big cities. Then we decided to create together with a European network the “Documentary of the month”. That is, to bring the documentaries where the people are, in the center of a big city or in a town of 3000 inhabitants. That is how “The Documentary of the month” (“Documental del mes”) network was born.

We went from working with the industry, to dedicating us to the spectators with the “Documentary of the month”, and then we created the festival. It has been the logical order. While in the first year there were only 12 projects and about 11 or 12 commissioning editors, now we have more than 100 projects, over 30 financers, we generate more than 500 meetings that are seeking financing. While in the first year we had 3,000 spectators with the “Documentary of the month”, in the last year we had 116,000 spectators. What was once a festival only in Barcelona is now a festival in Barcelona, Medellín and Valparaíso.

We are selecting the documentaries using several parameters. It has to be an audiovisual work with content that has to do with reality and that is a tool for change, with both elements at the same time. Stories that are interesting but that do not have a strong cinematographic dramaturgy do not enter.
We help projects that are to strong to develop into films. We want them to reach the highest number of spectators and that those documentaries are also an engine of change in society. So, this balance between work of art, engine of change, crazy project and economic sustainability are parameters that helped us keep going for 21 years and made the project grow with every year.

CRUHUB: And DocsBarcelona’s audience growth – would you say it’s also a reflection of the overall audience growth in documentary? And, if so, why is there more interest, why do people want to see them more? Even go to the cinema and pay for them. That was much less the case before.

Joan Gonzàlez: Yes. For some years now – to me, between 10 and 15 – documentary film has been in a golden age. I think there are several elements to understand this. On the one hand, technology. It would be impossible for us to do what we do with the “Documentary of the month” with 35mm copies as movies used to be, impossible. Technology has facilitated distribution and production, not only in a specific territory, but internationally. It may also be that there is a fiction-weariness. It may be that before there was not much offer, so people did not go to the movies so often to watch documentaries.

That is to say, I believe that they are different elements where technology, public television, cinemas and festivals have played a role. Consequently, more and more spectators are more open for documentaries. Those of us who make documentary films are passionate about our work. But most people believe that a documentary is not for them. They think it’s for intellectuals, that it is complicated. However, when you make it possible for people to have an experience of watching documentary films, you realize that they are not: there are obviously very demanding documentaries and there are very popular documentaries. So, the editorial work is to ask: For what kind of people do I look for what kind of documentaries?

But I think there is growth. In fact, I read that last year there were 40 million documentary viewers on Netflix. There are television channels only for documentary. The genre is growing, and I think it still has a long way to go. For me, the subject that needs to be worked on the most are the movie theaters. When you see the results of spectators in a movie theater, you see that at festivals there are more people watching that movie than that movie screened in movie theaters. This is strange. We have to work on the field of the commercial movie theater and the documentary.
The other element is the selection and recommendation. Before, there were few documentaries and few spectators, now there are many spectators and many documentaries. How do you create an audience? There are influencers such as festivals that are recognized voices, that recommend a documentary. Otherwise the great work in the production would be done and then people would have a hard time making decisions about what to see. There is a lot of production.

CRUHUB: Let´s talk about DocsBarcelona 2018. What awaits us this year at DocsBarcelona? I would also ask, what are the highlights, but I´m not sure if you would tell us or not as a the director…

Joan Gonzàlez: As we try offering it every year, again, there is a lot of variety: Films for the general public, films for people with curious minds, a variety of themes, styles … The programmers work in this direction. But also things always happen that are not predetermined. This year there are various comedies. The comedy and the documentary don´t seem to be genres that go very well together. However, in this edition it just happened. Regarding the historical-political moment that we are living here right now this is going to be very interesting.

There is a surprise: for the first time we will do the opening and closing ceremony with a Catalan production. This has never happened before. We didn´t decide this a priori, because the films always determine what role they play and the programmers, too. There are films based on characters, unique subjects. There is a German film that I find extraordinary because it poses a challenge. Normally, the documentary captures reality. In the case of “The Congo Tribunal”, the film creates reality in order to be captured. The director creates a trial for the massacres that have been provoked in the Congo while this trial has never actually taken place there. I find it very interesting. I think this is a film that is going to generate a lot of impact.
On the other hand, directors and producers must always be supported to generate new films with funding. In addition, we went from 3,500 to 3,800 teenagers who go to see films in the “Docs and Teens” section. What I think you have to do is watch the teasers and the trailers to see which film is more in tune with what you would like to see most. We are always trying to make films for people with curiosity. That is our offer.

In summary, what I would like is for people to give us their trust, even to go see a film without knowing what they will see. I am sure that it will generate an enriching experience and that they will like it. They will have emotions as in any cinematic experience.

CRUHUB: What is your vision for the next years of DocsBarcelona?

Joan Gonzàlez: We want DocsBarcelona to be a festival for a broad audience. In the last two years we have gone from 8,000 to 16,000 spectators. The next level is to reach 50,000 and then 100,000. We want it to be a massive event in the city and that it is not an end in itself but also a tool to talk about the topics that are discussed in the films. Therefore I want the festival to be involved in society beyond the cinematic experience.

On the other hand we would like to contribute to improve the support for financing new films. In addition, we are facilitating the port of entry of Latin American films in Europe and inviting the directors to meet the audience after watching a film at DocsBarcelona. This way they can have an exchange of opinions with the spectators. At this moment, 80% of the films of the festival have a Q&A with the director. I would like it to be 100% but for now we lack more economic capacity, there needs to be more private and public support. At the same time, our goal is to make Medellín and Valparaíso grow as festivals as well.

CRUHUB: Do you have ideas for more locations? You already have Valparaíso, Medellín … will there be more “DocsBarcelona´s”?

Joan Gonzàlez: We haven´t planned any for the time being. However, there have been requests from Brazil for a collaboration and to make a festival there. It is not possible, and it does not obey a strategic plan. In Chile, yes, since more than 20 years ago we have worked there and there came a point that we wanted to make the festival, but we did not find the right partners at first. Finally, we found them. In Colombia it was because they invited me to make a workshop in Cartagena, at the festival. They invited me for several years and I got to know the Colombian reality very well. I thought we could add something valuable there, so we started working.

CRUHUB: My last question is about the participation of professionals here or anyone who comes from abroad as well. I’m talking about directors, camera people, producers who may not yet have so much experience participating in festivals. I remember my first festival 10 years ago as a creative producer and, to be honest, I didn´t know what I was doing: How is networking done? What events do you have to go to? Clearly, if you’re only going to watch documentaries, it’s another thing than going to the after-parties, etc. What recommendations do you have to promote your project but also to create a larger network, to become more known and to meet new people?

Joan Gonzàlez: I think that for professionals there are some basic things, for example, to be accredited in the industry activities which allows you to access the world of professionals. The second has two paths. One path is to be clear about the goal. If you don´t know what your goal is, it can easily happen that you don´t reach it. If the goal is to meet people, you have to exchange cards; if you want to finance a project, you have to look for co-producers. It is also very useful to have a beer and to meet people with whom you have no expectations but you always end up having interesting meetings. Do networking. I work on both lines because positive things always happen.

Technology makes it easy for us to be in contact with everyone. But you cannot co-produce through the internet. You have to see if … today I am here with this person, tomorrow we will be 4,000 km away. Can I trust them, will we have a good relationship? Therefore, it is necessary to be in the field of industry. You have to be proactive, get moving.
We have worked a lot with directors and producers. I would like to work with more directors, sound engineers, camera people and editors. This industry is like an iceberg where the director is seen above, then the producer, then there is the water and at the bottom there are all the other professionals. We want to give visibility to everyone and we have some ideas to make this possible.

CRUHUB: Is there anything else you would like to add or say in relation to what I have asked? Maybe you thought “Canan, why did not you ask this?” …
Joan Gonzàlez: I think that the documentary genre is a major genre and that it needs specialized professionals. That level of professionalism is acquired either through training or through work. But it’s not a subgenre at all and therefore it takes documentary filmmakers, documentary editors, sound technicians that can do live sound recording. For me all of these are specialisations. Therefore, when you are looking for professionals in the documentary field, you look at both the years of experience as well as how many documentaries they have already made.

CRUHUBExcellent! Thank you very much for receiving us here at the Parallel40 office and for the interview. Thanks to our followers for listening to this podcast. Stay tuned for the next episodes and … wishing you a very good festival!

Joan Gonzàlez: Thank you very much! We have worked, the whole team has worked for it, let’s hope so!

More information about DocsBarcelona: http://www.docsbarcelona.com/en/

 

Interview and editing of the podcast: Canan Turan

Camera: Markus Ruf

Editing of the teaser: Canan Turan & Anabel Rodríguez Venzalá