The Cruhub Podcast #6: Interview with director Cristóbal Valenzuela

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Puedes encontrar este episodio de podcast aquí:

CRUHUB: Hoy estamos con Cristóbal Valenzuela, de Chile, que está presentando su documental ‘Robar a Rodin’ en el DocsBarcelona 2018. Muchas gracias por estar con nosotros.

Cristóbal Valenzuela: Gracias por la invitación.

CRUHUB: ¿Cómo te has decidido a hacer un documental sobre el famoso robo de El Torso de Adèle de Auguste Rodin en el Museo de Bellas Artes de Santiago de Chile?¿Por qué te parecía importante ése tema?.

Cristóbal Valenzuela: En el año 2005 fue cuando pasó el caso. Yo lo viví muy de cerca porque iba a la misma universidad que el ladrón. Éste caso, haré un resumen, trata de un robo de arte. Primero, hubo una muestra de Rodin muy importante en Chile, era la primera vez que estaba Rodin en Chile. Un día, recorren el museo y se dan cuenta de que una escultura ha desaparecido. El Torso de Adèle, se llama la escultura. Nadie sabe dónde está, se genera alarma nacional. Se cierra la frontera. Es una escultura de un millón de dólares, nadie sabe qué pasó. Pasa un día y al día siguiente, un chico, de veinte años, llega donde la policía y dice que se encontró ésta escultura tirada en un parque. Lo interrogan y al final confiesa: “yo me la robé”. Entra al museo con su mochila y la saca. Va a juicio y en el juicio finalmente confiesa que todo ésto es parte de una acción de arte. Es un proyecto de arte sobre la ausencia. Su teoría era que las cosas están muy presentes cuando no están. Y ésto generó… bueno, ha sido el robo más grande de arte de Chile, por el precio de la escultura. Y, después del robo, la gente llegó en masa a ver la escultura. Se batió el récord que había desde 1969. De cierta forma como que la propuesta de la ausencia funcionó. Entonces la idea… yo la observé de cerca. Encontré que tenía mucho potencial, primero como una comedia porque la historia era inevitablemente divertida y después policial, porque tenía una línea policíaca interesante.   

Y por otro lado, se hacían muchas preguntas sobre el arte. La descripción del arte, los límites del arte. Todas éstas líneas me interesaban mucho y al final decidí ir adelante.

MIRA EL TRAILER DE “ROBAR A RODIN” AQUÍ:

CRUHUB: Vale, perfecto. Hablemos del desarrollo de ‘Robar a Rodin’. ¿Ya lo tenías todo planificado antes de empezar a rodar y puesto en papel? ¿O se desarrolló más bien durante el rodaje? Esos son dos acercamientos diferentes, dos conceptos diferentes de desarrollar un documental. Cristóbal Valenzuela: Nosotros… teníamos el beneficio de que el caso había sucedido hace cinco años. Investigamos mucho. Pasamos dos años investigando. A medida que investigábamos, yo empecé a cerrar un texto con toda la información que iba compilando. Un texto ordenado por capítulos. Le llamaba “La Biblia” porque eran cientos de páginas. Tenía mucha prensa. Tenía muchas fuentes. De la prensa empecé a hablar con gente, cercanos… y finalmente llegué al personaje principal, al ladrón. A partir de eso, armé un guión, yo con dos guionistas más, e investigamos tanto que ya teníamos todo muy claro: cómo empezar la película, cómo se iba a desarrollar y cómo iba a terminar. Yo creo que el factor sorpresa fue como el 10%, 20%, entonces la entrevista tenía que simular mucho interés pero yo ya sabía todo lo que iba a responder. En un punto nos dimos cuenta de que el ladrón no era un gran orador, no era una persona que hablara y te deslumbrara con sus palabras. Entonces decidimos hacer una película coral, muchas entrevistas. Visto desde todos los puntos de vista posibles, el abogado, el policía, el teórico, el amigo… es un coro de voces que cuentan este relato. Esa posibilidad nos ayudó mucho en el montaje para hacer un relato dinámico, con muchas capas. Al final, el tema en el montaje, fue más de qué es lo que nos falta… la pregunta era “¿qué sacamos?”, porque el primer corte duraba seis horas. Entonces al final era: “¿qué sacamos para que éste relato sea dinámico y fluido?”.

CRUHUB: Así que ya llegamos un poco a la siguiente pregunta que tenía que es: ¿qué eran las cosas difíciles en hacer ese documental? En el montaje has dicho que seis horas de rough cut, del primer montaje, digamos… ¿Eso fue lo más difícil, cortarlo a 90 minutos o cuanto tarde?

Cristóbal Valenzuela: Bueno, toda producción tiene dificultades. Todas son tormentosas. Conseguir los fondos es un trabajo. Ésta película se demoró seis años en la realización. No significa que estuviera los seis años trabajando todo el día. En Chile trabajamos con los fondos de cultura. Si no eres millonario, dependes de los fondos de cultura. Entonces cada año tienes que encontrarentregar un fondo de guión, otro de desarrollo, fondo de producción… ése calendario de fondos va definiendo tu agenda. Por eso yo creo que también si no fuera por éso y tuviera la plata desde el principio me habría demorado sólo tres años. Pero yo creo que en la realización lo difícil fue la coordinación de todas éstas entrevistas, hay como 40 y en el montaje quedaron como 27. En el montaje… lo complicado fue que teníamos un compromiso de exhibición. Eso nos obligó a apretar los tiempos. Fue especialmente complicado. El reto fue ése, teníamos seis horas y queríamos que alguien viera la película entonces había que reducirlo. fue doloroso, porque uno se enamora de ciertas escenas y hay que sacarlo. Pero es parte del proceso. Yo soy montajista y lo bueno es que tenía otro montajista porque si no yo sólo no podría haberlo hecho. ¿Cómo te logras separar de éstas cosas, que han pasado años, o ésta gente que ya la conoces y tienes cercanía…? Tomar la decisión de sacar cosas es fuerte.

CRUHUB: Para muchos cineastas, documentalistas, que hacen su primera obra, su primer documental, es una cosa súper, súper difícil captar fondos. Ya encontrar un productor, una productora que crea en ellos, que diga: “sí, mira, te apoyo hasta el final, voy a escribir las aplicaciones, voy a ir televisiones y voy a encontrar la financiación”. ¿Cómo lo has hecho posible en la parte económica, digamos?

Cristóbal Valenzuela: En Chile tenemos… el beneficio de que existen los fondos públicos. Pero son super competitivos, cada vez hay más escuelas de cine, hay más cineastas… pero los fondos siguen siendo iguales. Es una guerra por conseguir esos fondos. Se trabajó mucho el guión… ganemos el fondo de guión… trabajamos dos años con éste guión. Luego conseguimos el fondo de producción. Tuve la suerte de conocer a una productora que creyó en mí, porque yo con los números… no es mi fuerte. Fue suerte y la ayuda de éstos fondos.

CRUHUB: Pero al fin los has recibido, entonces, para motivar a los demás… En la aplicación, en escribir esas largas aplicaciones y de explicar un proyecto, ¿cuáles serían tus recomendaciones? Y a llegar a encontrar productoras, ¿cómo se convence a esas instituciones y a esas personas poderosas que pueden hacer la decisión entre si te doy dinero o no?

Cristóbal Valenzuela: Bueno, yo creo que una cosa importante o fundamental es la persistencia. En mi escuela de cine yo creo que soy el único de mi generación que terminé haciendo películas, el resto se fue distrayendo con comerciales, o algo completamente diferente. La persistencia es un motor fundamental para lograr hacer un proyecto. En cuanto a los fondos públicos, mi técnica por lo menos, es tener empatía con el jurado. Me imagino a alguien que ha pasado todo el día leyendo 60 proyectos, que no quiere saber nada más y de repente tú le planteas una propuesta diferente. Que le puede generar una diferencia, un descanso a su día. Mi técnica desde la empatía es poder entregarle lo que están buscando y una vez que tienes el fondo hacer lo que quieras pero tienes que lograr convencerlos.

CRUHUB: Me parece estupendo. La verdad, nunca lo había pensado pero me parece una cosa estupenda.

Cristóbal Valenzuela: Lo aprendí en un documental de Errol Morris que se llama ‘The Fog of War’, ‘Nieblas de guerra’. Son leyes sobre las guerras. Uno de los consejos era “empatía con el enemigo”. Es mi receta para los fondos públicos.

CRUHUB: Perfecto, muy bien.

Cristóbal Valenzuela: Me acordé de otro texto muy interesante que se llama ‘El arte de la guerra’. Es un libro chino de hace 4000 años atrás o así en un período de conflictos de China. Es interesante porque la máxima de ése libro es “cómo poder ganar sin pelear”. Es solucionar el problema antes de que haya un problema. El libro vale para estrategias para lograr tu objetivo sin esa pelea frente a frente contra tu adversario, si no ir ganando poco a poco. Para los cineastas no tener una instancia, si no ir lanzando en múltiples campos, para lograr hacer equipos buenos, tener todo atado, estudiar todo el campo… es estratégico. Es un tema estrategia la carrera de cine.

CRUHUB: Absolutamente, sin estrategia es muy difícil. Hablando más desde un punto de vista de pájaro, desde un poco más lejos. ¿Cuál es tu inspiración para hacer documentales? ¿Por qué eres documentalista? ¿Qué te inspira y qué viene ahora en el futuro cercano?

Cristóbal Valenzuela: Antes de ser documentalista soy cineasta. Desde muy niño consumo mucho cine. Bueno, todo tipo de arte, pero el cine ha sido una influencia fundamental. Creo que me ha definido como persona. Mis primeros recuerdos del cine son de cuando tenía cinco años. Me cuesta avanzar una vida sin poder realizarme creativamente. Lo intentaba pero me frustro. La naturaleza que yo tengo y que tiene mucha gente es un impulso que te hace hacer cosas creativas. No puedo evitarlo. Hago ésta película y ya estoy pensando en las siguientes. Estoy recopilando ideas y viendo cuál toma mejor forma. Me gustaría que ‘Robar a Rodin’ fuera la primera de una trilogía. Estoy buscando historias similares que implican a personajes, que se meten en el mundo de la ficción y la realidad y desarrollan submundos. Tengo una idea que va de ovnis. Me interesa más los personajes humanos que los ovnis, pero éso está ahí. No quiero contar mucho porque después se cae y es muy terrible cuando ya le has contado a todo el mundo y no sale pero estamos en proceso.

CRUHUB: ¿Qué te ha hecho aguantar, qué te ha ayudado a tener esa persistencia durante seis años para hacer ‘Robar a Rodin’?

Cristóbal Valenzuela: Yo creo que una vez que empiezas el proceso, empiezas a tener el guión listo, ya no… interrumpir el proceso sería demasiado doloroso. Te condenas a terminarlo. He sabido de gente que ha empezado el rodaje de películas y no lo ha terminado nunca… yo no puedo entenderlo. No podría vivir con éso. Además, uno no está solo. Tienes un equipo, un guionista, un productor…ayudan a seguir adelante. Personalmente, creo que lo hice por una mezcla de obsesión y compromiso conmigo mismo y con el proyecto. Tenía que terminar la película, no podía dejarla tirada.

CRUHUB: Era sí o sí, ¿no?

Cristóbal Valenzuela: Era sí o sí. También es por los fondos. Uno no puede demorarse mucho. Yo trabajé gratis muchos meses pero era insostenible. Le llegué a pedir plata a mi mamá… Yo creo que la obsesión y el compromiso.

CRUHUB: ¿Qué hubieras hecho diferente hoy en el proceso de desarrollar, o montar o producir lo que sea de ese documental?

Cristóbal Valenzuela: Yo creo que nosotros ignoramos estas instancias que existen en festivales… instancias de desarrollo. Laboratorios… lo evitamos, nosotros. Creo que es importante. En la próxima película me gustaría participar más. Esas instancias te generan redes que te hacen que la película esté lista. Te llevan a festivales y los festivales te llevan a las posibilidades de distribución. Creo que nosotros nos descuidamos mucho en eso y cuando terminamos la película fue como: “¿ahora qué hacemos?”. Nos demoramos en entrar en el circuito de festivales aunque finalmente entramos. Creo que ésa red sería más grande todavía si hubiésemos tenido más conciencia de qué queremos hacer después de la película, que personas queremos que la vean… Y otro error que creo que tuvimos fue que, en Chile tuvimos un compromiso de distribución en una red de salas y lo fijamos durante el montaje. El montaje se demoró un poco más entonces se nos apresuró mucho en hacer la película rápido y hacer el estreno rápido. Hay que tener cuidado con eso. Tenemos que asociar la distribución desde la producción, durante el período de la realización.

CRUHUB: Entiendo. Tiene mucho sentido lo que dices. Y para acabar la entrevista, para la primera obra, ópera prima de documentalistas, ¿cuál sería tu consejo en una frase? ¿Qué les aconsejas?

Cristóbal Valenzuela: Creo que es muy importante creer en uno mismo. Creer en uno mismo y seguir adelante. Porque todo el mundo domina. Todo el mundo te va a poner un comentario y otro acá, pero lo importante es que tu idea original la respetes y sigas adelante. Si la idea es buena, va a surgir. No hay que machacar tanto porque hay mucha gente que no le va a gustar tu idea… pero hay mucha gente. Yo creo que ser fiel a uno mismo, ser firme y persistente. Como único consejo válido yo creo que es para todo.

CRUHUB: Pues nada, ya estamos. Muchísimas gracias por tomar tiempo para hablar con nosotros y te deseamos mucha suerte con tu documental, que siga viajando en el mundo, en festivales, en salas de cine y aquí en Barcelona también. Mucho éxito.

Cristóbal Valenzuela: Muchas gracias a ustedes.

 

Entrevista: Canan Turan

Cámara: Markus Ruf

Montaje del teaser: Anabel Rodríguez Venzalá & Canan Turan

 

*** ENGLISH VERSION ***

CRUHUB: Today we are with Cristóbal Valenzuela from Chile whose documentary “Stealing Rodin” is being shown at DocsBarcelona 2018. Thank you very much for being our guest!

Cristóbal Valenzuela: Thanks for inviting me.

CRUHUB: How did you decide to make a documentary about the famous robbery of The Torso of Adèle from August Rodin at the Chilean National Museum of Fine Arts in Santiago de Chile? Why did it seem important to you?

Cristóbal Valenzuela: It was in the year 2005 when this case happened. I experienced it very closely because I was at the same university like the thief. It was a case of art theft. Firstly, there was a very important exhibition of in Chile, it was the first time that Rodin’s work was shown there. One day the museum’s staff realizes that a sculpture had disappeared, it’s called Torso of Adèle. Nobody knew where it was, a national state of emergency was declared. The border was shut down. It was a sculpture worth one million Dollars, and nobody knew what had happened.

The day after, a 20-year-old man went to the police and told them he found the sculpture in a park. They examined him and finally he confessed: “I stole it.” He had entered the museum with a backpack and just took it. The case goes to trial and there the man confessed that all of that was part of an art action, an art project about absence. His theory was that things are very present when they are not there. Well, this had been the biggest art theft in Chile because of the worth of the sculpture.

After the robbery masses of people went to see the sculpture. The record since 1969 was broken. In a certain way the proposition about absence had worked. So this idea, I had observed it closely. I found it had a lot of potential because, first of all as a comedy because  the story was inevitably entertaining, and at the same time as a detective story because it had this crime story line in it as well. On the other hand, there were many questions raised about art, about its definition and its limits. I found all of these narrative lines very interesting so eventually I decided to go ahead with the film.

WATCH THE “STEALING RODIN” TRAILER:

CRUHUB: Excellent! Let’s talk about how you developed “Stealing Rodin”. Did you have it all scripted before starting to shoot? Or did you rather develop the idea during the shooting? Those are two different approaches to prepare the production of a documentary.

Cristóbal Valenzuela: We had the advantage that the case had taken place five years ago. We did a lot of research. We spent two years doing research. At the same time I wrote a text with all the information I was gathering. It had different chapters. I called it “The Bible” because it consisted of several hundreds of pages. There were a lot of media reports and many other resources. I started to talk about the press with people, close friends of the protagonist… and finally I got to him, the thief.

From then on, I started to write the script with two more screenwriters, we had done so much researched that we had it all very clear: How to start the film, how the story would develop and how it would end. I think we had a 10-20% surprise factor maybe, so during the interview I had to pretend to be very curious about the answers while I actually already knew them all.

At some point we realized that the thief was not a great speaker, he wasn’t a person who talks and astonishes you with his words. So we decided to make an ensemble film with many interviews, with the story seen from all the different kinds of point-of-views, the lawyer, the police, the academic, the friend… it’s an ensemble of voices that are telling the story. This possibility helped us a lot in the editing in order to create a dynamic narrative with many different layers. In the end, the question during the editing was less about what was still missing but more about what do we cut out, because the first cut was 6 hours long. So we had to ask ourselves: “What do we take out so the story is more dynamic and has a good flow?”.

CRUHUB: What was the most difficult aspect of making this documentary? You just mentioned that the roughcut was six hours long. Was it editing it down to 90 minutes?

Cristóbal Valenzuela: Well all stages of a production have their difficulties. This film took six years to be finished. That doesn’t mean that I was working non-stop on it during those six years. In Chile, we work with the cultural funds. If you are not a millionaire, you depend on cultural funding. So, every year you need to apply for a screenwriting grant, for project development, for production… the calendar with the grant application deadline define your agenda. Therefor I think that if it hadn’t been about the money, if I had had it from the beginning, it would have only taken me three years.

During production I think the challenge was to coordinate all of those interviews, there were 40 and in the editing later there were only 27 left. In the editing, the complicated thing was that we had a commitment regarding the premiere of the film. That forced us to squeeze it all into very little time. That was especially complicated. Our challenge was that we had six hours of rough cut and we wanted that people would see the film so we had to cut it down. It was painful because you fall in love with certain scenes and then you have to take them out. But that’s part of the process. I am an editor and the good thing was that I had another editor because I couldn’t have done it on my own. How do you separate from those things that happened years ago, or those people that you know personally by now and have become with friends with…? Making a decision about cutting things out is hard.

CRUHUB: For many filmmakers, documentary filmmakers, that are shooting their first documentary it’s very difficult to get funding – or even to find a producer or a production company that believes in them, that say: “Yes, I will support you through to the end, I will apply for funding, talk to TV commissioning editors and I will secure the financing for you.” How did you succeed with the economical part of your project?

Cristóbal Valenzuela: In Chile, we have the advantage that there is public funding. Those are very competitive, though. Each year, there are more and more film schools, more filmmakers… but the grants remain the same. It’s like a war to get the funding. We worked a lot on the treatment, we worked two years on it. And then we got the production funding. I was lucky that I met a producer who believed in me… because I’m actually not very good with numbers. So, it happened with luck and the support of the grants.

CRUHUB: But in the end you got it, so, what would you say in order to motivate and inspire others? Regarding writing applications, those long applications, and for explaining a project, what would be your advice? Or also in terms of finding a producer, how can you convince those powerful institutions and people that can decide whether will get the money or not?

Cristóbal Valenzuela: Well, I think an important and key is persistence. In my film school I think I am the only one from my generation who ended up making films, the rest has distracted themselves with commercials or something completely different. Persistence is key motor to achieve to do a project. Regarding public funds, mi technique is to have empathy with the jury. I imagine someone who spent the whole day reading 60 projects, who doesn’t want to know anything about projects anymore and suddenly you propose them something different. Something that makes a true difference in their day, a little break. My technique is based on empathy in order to submit what the jury is looking for, and when you have the grant, you can do what you want – but first you have to convince them.

CRUHUB: I think that’s awesome! Honestly, I never thought about it that way but it seems like a great approach.

Cristóbal Valenzuela: I learned that through a documentary by Errol Morris which is called ‘The Fog of War’. It’s about the law of war. One of the advice it presents is to have empathy with the enemy… That’s my formula for public funding.

CRUHUB: Excellent!

Cristóbal Valenzuela: I also remember an interesting book called “The Art of War”. It’s a Chinese book from ca. 4000 years ago and from a period of military conflicts in China. It’s interesting because the central point of this book is about how to win without fighting: solving a problem before it becomes one. The book is good to developing strategies in order to achieve your goal without that fight when your face to face with your opponent, but winning step by step. For filmmakers this means not to have just one solution, but to work on different areas in order to find good crews, to have everything under control, to study the field… it’s all about strategy. Having a career in film is about strategy.

CRUHUB: Absolutely, it’s very difficult without a strategy. Generally speaking, what is your inspiration to make documentaries? Why are you a documentary filmmaker? What inspires you and what is coming up next for you?

Cristóbal Valenzuela: I am a filmmaker, above all. I have always watched a lot of films, since I was a little boy. Well, all kind of art actually, but cinema was the essential influence in my life. I think it has defined me as a person. My first memories of films are from when I was only five years old. I can’t really imagine a life without expressing myself creatively. I tried it but it frustrated me. My nature and that of many others is an impulse that makes you do creative stuff. I can’t avoid it. I make this documentary and then I already think about the next ones. I collect ideas and look which one is taking shape the best.

I’d like “Stealing Rodin” to be the first film of a trilogy. I am looking for similar stories that include characters that get dip into the world of fiction and reality, and thus create underworlds. I have an idea for a film about UFO’s. I am more interested in human characters than in UFO’s, but it’s there. I don’t want to talk much about it because later it might work out – and it’s terrible when you have already told everybody about it and that happens, but anyway, we’re in the process of developing it.

CRUHUB: What helped you sustain that persistence during the six years of making “Stealing Rodin”?

Cristóbal Valenzuela: I think, once you start to work on something, you get the script ready, then you won’t… I mean, stopping that process would be too painful. You condemn yourself to finish it. I know about people that started to shoot a film but never finished it… I can’t understand that. I couldn’t live with that. Also, you’re not alone, you have a team, a scriptwriter, a producer… they all help you push forward. Personally, I think I made it with a mix of obsession and commitment with myself and the project. I had to finish the film, I couldn’t just drop it.

CRUHUB: You just had to it, either way.

Cristóbal Valenzuela: Yes. It also has to do with the grants. You can’t delay finishing a project too much. I even asked my mum for money… I think, yes, it was my obsession and commitment.

CRUHUB: What would you have done differently today in terms of developing, editing or producing your documentary?

Cristóbal Valenzuela: I think we often avoid these opportunities that exist at festivals, opportunities for development, like labs… we avoid them. I think they are important. For my next project, I would like to participate more at them. Those opportunities help you create a network that support you finishing your film. They bring you to festivals and the festivals connect you with distribution opportunities. I think we don’t focus enough on that and then when we finish our film we ask ourselves: “And now, what?” We take care of entering the festival circuit too late, although in the end we do eventually enter it. Our network would surely be much bigger if we had been more clear about what we want to do later with the film, what kind of audience we want to see it…

And, I think, the other mistake that we made is that we had a distribution commitment with a network of movie theatres in Chile and we made the deal during the editing. It took a little longer to edit the film and we had to rush a lot to finish it, to do the premiere as quickly as possible. You have to be careful with that. You need to get a distributor on board already while you’re still in production, while you’re still shooting the film.

CRUHUB: I see. It makes a lot of sense what you’re saying. And last but not least, I would like to ask you: What is your advice to documentary directors that are making their first film?

Cristóbal Valenzuela: I think it’s very important that you believe in yourself and keep going. Because everybody tries to dominate. Everybody will tell you their opinion but the important thing is that you respect your original idea and that you keep moving forward. If the idea is good, it will work. Don’t be too self-critical because there will be many people who don’t like your idea, no matter what… You have to be true to yourself, be assertive and persistent. And that’s applicable to anything in life.

CRUHUB: Thanks a lot for taking the time to talk to us. We wish you good luck with your documentary, hopefully it will be travelling more around the world, to many festivals, movie theatres, also here in Barcelona.

Cristóbal Valenzuela: Thank you very much!

 

Interview: Canan Turan

Camera: Markus Ruf

Editing of the teaser: Anabel Rodríguez Venzalá & Canan Turan